Arran d’aquestes trobades i de la informació i de les temàtiques que hi han sorgit, Sanjinés ha elaborat la sèrie de peces de ceràmica que conformen l’exposició. La mostra ensenya tant el resultat artístic de Sanjinés com el procés de treball amb el col·lectiu portat a terme amb les dones migrades. La mostra vol ser, a més, un espai de trobada de diferents col·lectius per parlar sobre la construcció de la cultura i de la identitat.
Maria Camila Sanjinés parteix de la pregunta següent: com es creen els elements culturals? D’idees com que entendre un lloc és una barreja constant, com que la terra és viva, muta i canvia, i que, nosaltres mateixos podem ser una hibridació que pot generar nous llenguatges culturals sense haver de renunciar ni rebutjar a res. L’artista posa la mirada en el tema del desarrelament i la migració, l’artesania, el coneixement de la cultura material i busca trobar maneres de crear des de la contradicció que es presenta entre la pertinença i el desarrelament.
Aquesta exposició estrena la Sala Oberta 3, el nou espai del Museu de la Garrotxa dedicat a crear trobades actives entre la cultura i la ciutadania, i es podrà visitar fins al 28 de gener de 2024.
El projecte compta amb la col·laboració de l’Escola Municipal d’Expressió i del Consorci d’Acció Social de la Garrotxa.
Un projecte de llarg recorregut
L’exposició i les trobades amb les dones migrants d’Olot és un estadi més d’una investigació que l’artista va començar fa temps i que gira al voltant de la construcció de la identitat a través del fang, de la construcció de cultura a través de la hibridació i de com crear representació i un sentit de pertinença dins dels espais culturals.
La primera fase del projecte es va desenvolupar a Colòmbia durant la pandèmia, al poble de Ràquira (en llengua muisca ra vol dir olla i quira vol dir poble), un lloc de terrissers amb més de vuit mil anys de tradició. El resultat d’aquest intercanvi ha estat exposat en diferents cicles d’art contemporani i va ser guanyador de la beca d’artistes i artesans del departament de cultura de Colòmbia.
El segon estadi del projecte es va generar a les muntanyes del Rif (Marroc) amb l’espai cultural L’apartment 22 a Rabat, on Sanjinés va estar treballant durant quinze dies amb dones ceramistes tradicionals Amazigh. Durant aquest procés va generar una sèrie de peces que parlen sobre comunitat i constel·lacions femenines.
Projectes comunitaris, la nova línia dels Museus d’Olot
El projecte “Fang” segueix posant èmfasi a la línia de treball dels Museus d’Olot iniciada en els últims temps, la qual posa la persona al centre. La voluntat dels Museus és treballar per a les persones a través de l’art, explorant els enormes beneficis que té i vetllant pel seu benestar emocional. Tot plegat, en un marc educatiu al llarg de tota la vida per tal de contribuir a fomentar l’esperit crític, la creació i l’experimentació a través de l’Art.
En aquest sentit, ja s’han fet altres projectes com “Mirades compartides”, una proposta en què persones grans d’una residència van treballar amb alumnes d’ESO d’un institut d’alta complexitat, o “El Museu entra a casa”, en què persones grans van poder-se endur a casa seva durant uns dies la peça del fons del Museu que van escollir.