Un projecte expansiu
Mapadeball actua sobre diferents agents i àmbits.
En primer lloc, i principalment, sobre els joves alumnes de segon d’ESO, els quals reben formació artística generalista de la mà de mediadors professionals de la dansa, que treballen amb el professorat d’educació física, de música i tutors. En aquesta formació es donen eines de treball amb el cos que poden ser aplicables no només a les classes o grups d’edat que participen al projecte sinó a tot l’institut. A més, la formació va encaminada a donar als professors eines de moviment, de composició, de situació a l’espai i de creativitat, útils per després treballar amb els seus alumnes.
En segon lloc, el projecte té un impacte en les famílies. En la representació final, les famílies prenen consciència de la importància de la formació artística en l’àmbit escolar, de la necessitat de l’aprenentatge sobre el propi cos i, al mateix temps, esdevenen públic de dansa contemporània, potser per primera vegada.
En tercer lloc, Mapadeball actua també sobre la ciutat. Moltes de les ciutats participants tenen projectes de Ciutat Educadora i projectes d’aquesta mena afavoreixen la connexió entre la ciutadania en general, els joves, la comunitat artística i l’educativa.
La formació dels mestres
Amb una durada de 36 hores, la formació dels mestres comença aquest mes d’octubre i s’allarga fins al dia de la presentació final, al matí amb els alumnes de primer d’ESO del mateix centre. Al vespre, la presentació es repeteix per les famílies i el públic general.
El coreògraf d’aquesta edició és Mario G. Saez. Graduat en dansa clàssica pel Reial Conservatori Superior de Madrid, com a ballarí ha participat en diferents muntatges del Ballet Contemporani de l’Alba de Múrcia i del Ballet Espanyol de Múrcia. L’any 1993 va començar a treballar amb la companyia barcelonina Danat Dansa, així com en diverses produccions de La Fura dels Baus, Lanònima Imperial, Senza Tempo i Iliacán. És cofundador, coreògraf i membre intèrpret del col·lectiu Erre que Erre i actualment col·labora com a intèrpret en diferents projectes: Laia Santanach (Barcelona), Albert Quesada (Barcelona), K Danse (Tolosa), Cia. Sebastian Garcia Ferro (Barcelona), Pere Faura (Barcelona), AADK Espanya (Múrcia).
La formadora i conductora d’aquesta edició de Mapadeball és Marta Mòra. Formada a la Royal Academy of Dancing de Londres, ha treballat com a ballarina de claqué en diferents propostes de Roseland i Focus. Actualment forma part de la companyia artística Divinas i és professora de biodansa i dansa contemporània adreçada als adolescents.
De la dansa a l’escriptura
Lligat al projecte Mapadeball i amb el suport de la Xarxa Transversal, aquesta temporada s’organitza un Taller de crítica de dansa adreçat als alumnes de tercer d’ESO dels instituts participants. Els estudiants faran la crítica de l’espectacle final amb cròniques, articles o entrevistes, una activitat que s’encaixarà dins l’àrea de llengües (català, castellà, anglès o francès). Amb el coneixement que aquests alumnes van adquirir amb la seva participació en la coreografia de l’any passat, podran fer aquest treball d’escriptura periodística sobre la dansa contemporània i l’espectacle final dels seus companys. L’objectiu de l’activitat és que els textos finals també facin d’altaveu del projecte Mapadeball i que arribin a la resta de l’institut i de la ciutat.
El taller comptarà amb una formació prèvia als mestres de llengües amb professionals de Recomana.cat sobre la teoria de l’escriptura. La formació anirà a càrrec de Jordi Bodas, periodista cultural des de 1994 en diferents mitjans locals, i Clàudia Brufau, graduada en dansa contemporània per l’Institut del Teatre i llicenciada en Filologia Anglesa (UB). Després de la formació, els mestres decidiran quin tipus de text periodístic farà el seu grup i en quina llengua en funció de les singularitats del grup. Per la seva banda, els alumnes participants podran assistir als assajos i podran parlar amb el coreògraf i els intèrprets, fer fotografies i documentar-se per la seva peça periodística.
Els escrits finals que sortiran d’aquest taller es podran utilitzar per les revistes i diaris de la ciutat, per la revista de l’institut i per les xarxes socials locals.