Ajuntament d'Olot
Ajuntament d' Olot

L’Associació Música als Masos crea un nou cicle: ‘Música en Xoc’

La iniciativa, que es un apèndix del festival ‘Música als Masos’ té com a objectiu principal oferir un espai dedicat exclusivament a la música del segle XX i XXI posant en diàleg obres transcendentals en la història de la música del segle passat amb obres de nova creació.

23 d'agost de 2023


No es tracta tan sols de fer un concert més, sinó d'obrir un espai de descoberta, reflexió i connexió de la música amb l'art contemporani en general. Per iniciar aquest projecte s'ha escollit el compositor català nascut el 1967, Josep Maria Guix i l'obra clàssica d'Arnold Schoenberg Pierrot lunaire op. 21.

El principal objectiu de l'Associació Música als masos és l'organització del festival que se celebra cada juliol des del 2016. Més enllà d'això, la seva voluntat és la d'anar ampliant la funció de dinamització del món musical de la Garrotxa amb altres activitats i, per això, des del 2021 organitza activitats divulgatives com les xerrades “Música als masos a la biblioteca” i el cicle “L'ESMUC a Olot. Cicle de música de cambra”. El projecte que ara presentem és més ambiciós i, encara que inicialment està integrat dins el festival d’estiu, s’espera que pugui tenir una entitat autònoma i amb continuïtat al llarg dels anys.

Des dels seus inicis, l'Associació música als masos ha tingut una especial cura per programar música que vagi més enllà del repertori més comú (compositors dels segles XVIII i XIX com Bach, Mozart, Beethoven, Brahms o Debussy) i ha apostat per concerts de música medieval i, sobretot, música del segle XX (Xostakóvitx, Poulenc, Messiaen) i de compositors catalans vius (Albert Guinovart, Joan Magraner, Bernat Vivancos, Jordi Domènech, Josep M. Guix).

Amb el projecte “Música en xoc. Clàssics i música de nova creació en diàleg”, que es presenta aquest any 2023, es pretén iniciar una cita anual amb la música de nova creació convidant un compositor que presenti la seva obra i posant-la al costat d'obres del segle XX que van obrir els horitzons de la música més enllà del llenguatge tonal.

Si aquest any l'obra escollida és el Pierrot lunaire d'Arnold Schoenberg, en anys successius es preveu poder oferir el Quartet per a la fi dels temps d’Olivier Messiaen, una selecció de les Sequenzas de Luciano Berio, alguna de les obres més representatives de Robert Gerhard o els quartets de corda de Gyorgy Ligeti. De la mateixa manera, després d'haver convidat a Josep M. Guix, ens properes edicions esperem comptar amb la presència dels compositors del nostre entorn que formen part d'un veritable renaixement musical: Joan Magraner, Miquel Oliu, Bernat Vivancos, Héctor Parra, Benet Casablancas, Manel Ribera, etc...

 

Música de nova creació: Josep Maria Guix

El fet que la música d’un compositor català contemporani es pugui confrontar amb aquesta obra mestra, permetrà posar en valor la música feta al nostre país i servirà per apreciar nous aspectes d’aquest repertori. Per aquesta primera edició s'ha escollit la música de Josep Maria Guix (Reus, 1967), compositor guardonat en diverses ocasions: X Premi Internacional de Composició “Ciutat d’Alcoi” (Espanya, 1995), Premio SGAE Jóvenes Compositores (Espanya, 2000), Concurs Innovamusica (Andorra, 2008), Salvatore Martirano Memorial Composition Award (EUA, 2010), I Concurs Internacional “Festa de la Música Coral” (Barcelona, 2015), Kaleidoscope Chamber Orchestra call for scores (Los Angeles, 2018), II Certamen Internacional de Composición Coral UAH (2022).

La tasca docent de Josep Maria Guix s’ha centrat en l’IES Pedralbes, el Conservatori Superior del Liceu, la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Des 2007 fins a 2011, va ser director artístic del Festival “Nous Sons” a L’Auditori (Barcelona). La temporada 2018-19 ha estat compositor convidat en el Palau de la Música Catalana. Les seves partitures estan editades per Universal Edition.

Les obres que es presentaran de Josep Maria Guix formen part del seu catàleg de música de cambra en les que utilitza els intruments de la plantilla del Pierrot lunaire: flauta, clarinet, violí, violoncel i piano. Totes elles tenen una important base literària a partir de haikus japonesos.

 

Música i arquitectura

Per aquesta edició s'ha aconseguit la complicitat de l'estudi d'arquitectes RCR, guanyadors del Premi Pritzker 2017. D'aquesta manera es reforça la relació iniciada amb ells el 2022 amb la realització de dos dels concerts del VI Festival Música als masos al Mas la Vila-RCR (Vall de Bianya). Un equip artístic com els RCR que s'entenen a ells mateixos com un "univers de la creativitat compartida" i com "un projecte integrador l’origen del qual està en l’arquitectura però no es limita a ella com a disciplina i integra paisatge, disseny, art, pensament, i és també laboratori transversal per a les idees i espai cultural" els converteix amb uns companys ideals per a aquesta aventura.

Gràcies a aquesta col·laboració el concert es podrà realitzar a l'Espai Barberí, una antiga foneria d'Olot que en aquests moments és l’estudi dels arquitectes RCR i que ofereix un escenari ideal per la representació de l’obra d’A. Schoenberg. L’aspecte desolat i industrial de la foneria, reforçat per l’aspra intervenció de l’estudi RCR, el fan molt adient per aquesta obra mestra de l’expressionisme musical. A més a més, l’espai té una acústica molt bona que, juntament amb la proximitat del públic, oferiran una oportunitat única per poder apreciar una música que es representa molt poc.

 

Música, poesia i escena

La voluntat de “Música en xoc” de posar en relació diferents manifestacions artístiques es farà palesa en l'enfoc escènic del Pierrot lunaire d'Arnold Schoenberg. Volem que el públic assistent pugui copsar, al costat de la complexitat musical proposada per Schoenberg, la potència de les imatges de la poesia d'Albert Giraud. No entenem aquesta proposta com un espectacle teatral, sinó com un concert amb una vessant escènica que l'enriqueix i ajuda al públic a rebre'l. Per aconseguir-ho volem partir primer del treball cambrístic dels sis músics durant els assajos que es realitzaran fins el mes de maig. A partir de llavors es buscaran les complicitats necessàries amb escenògrafs amb els que ja hem treballat en altres ocasions (Marc Rosich, Marc Chornet, etc.).

El públic podrà submergir-se en l'aspecte literari de l'obra a través de la conferència prèvia del concert del dia 16 a càrrec de de Miquel Desclot, escriptor i traductor al català dels textos de Albert Giraud utilitzats per Arnold Schoenberg en el Pierrot lunaire. Miquel Desclot, a més d'home de lletres, és un gran coneixedor de la tradició musical occidental sobre la que ha escrit, per exemple, el llibre “L'edat d'or de la música.

Iniciació al classicisme vienès” (2003). La seva traducció del Pierrot lunaire va ser la que es va utilitzar en la versió de l'Oquestra del Teatre Lliure (1997) i al Teatre del Liceu (2021).

La presentació que farà Josep Maria Guix de les seves obres a la conferència prèvia del dia 17 també tindrà un important component literari ja que totes elles, malgrat ser estrictament instrumentals, es basen en textos poètics que el mateix autor comentarà.

 

 

  • Imatge1
  • Masos_1_

Documentació adjunta

Ajuntament d'Olot
© Ajuntament d'Olot - Passeig Ramon Guillamet, 2 - Tel. 972 27 91 01 Fax. 972 27 91 08 - 17800 OLOT - atenciociutadana@olot.cat