Durant l’any passat, el programa ha gestionat 666 emergències. El perfil principal d’usuaris són dones, majors de 85 anys que viuen soles.
5 de febrer de 2022
Durant aquest 2021, el Servei Local de Teleassistència ha gestionat un total de 21.286 trucades de persones usuàries que requerien mantenir una conversa perquè es trobaven en un estat de solitud, requerien informació o assessorament sobre els recursos existents o per necessitat o emergència social o sanitària.
Durant el 2021 a Olot s’han atès 976 persones; 1.595 arreu de la Garrotxa. Es tracta d’unes dades que suposen una cobertura del 12,04% de la població major de 65 anys, 5 punts per sobre de la mitjana de les comarques gironines, que se situa en el 7.5%. Pel que fa al perfil d’usuaris olotins; la gran majoria de les persones ateses són dones, majors de 85 anys que viuen soles.
El Servei Local de Teleassistència és una iniciativa que ofereix el Dipsalut en col·laboració i coordinació amb les àrees bàsiques i els serveis socials de la comarca i d’Olot com el Consorci d’Acció Social de La Garrotxa. Es tracta d’un servei proactiu i preventiu que s’adreça a persones en situació de risc, fragilitat o aïllament per factors d’edat, socials, territorials, sanitaris o funcionals. L’objectiu és millorar l’autonomia i la qualitat de vida de les persones usuàries, dels seus familiars i del seu entorn més proper, aportant seguretat, acompanyament i atenció continuada les 24 hores i els 365 dies de l’any.
Segons cada situació el Servei mobilitza les unitats pertinents, recursos públics d’emergències o contacta amb els familiars pertinents. En aquest sentit, durant aquest any s’han atès 666 emergències; la gran majoria d’elles sanitàries (433) o directament relacionades amb problemes socials (161).
A part, el Servei també ofereix visites als domicilis d’aquelles persones que requereixen d’un seguiment (1.414 aquest 2021) així com s’han portat a terme 5.407 trucades agenda; contactes que es porten a terme amb les persones usuàries amb el propòsit de fer-los controls periòdics després d’un període de convalescència, malaltia, acompanyament en un procés de dol, felicitar l’aniversari, com a recordatori que disposen de cita amb metges o perquè recordin que cal prendre’s determinada medicació.
Pel que fa a les principals novetats d’aquest 2022, està previst el desenvolupament d’un model d’atenció més personalitzat així com la progressiva digitalització i renovació dels aparells, l’augment dels dispositius tecnològics disponibles que s’instal·len a les llars com detectors d’incendis, fuites de gas o caigudes i mesures d’accessibilitat universal; i millores en els mecanismes de coordinació, entre altres.
En aquesta línia, aquest any està previst l’augment d’usuaris amb teleassistència gratuïta. El cost mensual el financen Dipsalut (que n’assumeix el 75%) i els ajuntaments (que aporten el 25% restant). A partir d’ara, el servei de teleassistència estàndard és de 13 €, la complementària – que inclou els sensors o control amb dispositiu mòbil – passarà a 15,08 € mensuals.