Ajuntament d'Olot
Ajuntament d' Olot

Pla de Foment de la Mobilitat amb Bicicleta i Vehicles de Mobilitat Personal

Inclou un total de 43 accions que tenen per objectiu fomentar la mobilitat sostenible i respectuosa a la ciutat. El document s’ha creat de forma participativa amb les aportacions de més de 1.100 persones.

 

28 de desembre de 2021


Ja es pot consultar el Pla de Foment de la Mobilitat amb Bicicleta i Vehicles de Mobilitat Personal, creat a partir del procés participatiu Olot Pedala i que preveu un total de 43 accions en infraestructures, formació, promoció i normativa viària per als pròxims deu anys i que suposaran una inversió de 2,5 MEUR.

El document, creat de forma participativa a través de sessions, trobades, entrevistes i consultes ciutadanes amb tots els col·lectius, agrupacions i entitats vinculades amb aquest àmbit, marca les línies estratègiques en matèria de mobilitat per als pròxims 10 anys a la ciutat. Disposa de 171 pàgines i està dividit en cinc parts principals – Introducció, Anàlisi i diagnosi, Proposta, Seguiment del pla i Annexos - així com subseccions amb la voluntat de facilitar al màxim la seva comprensió i aplicació. A part, des de l’índex es pot saltar a cada un dels apartats concrets per repassar més ràpidament aquells elements que es requereixin.

El pla inclou un conjunt de 43 accions, dividides en 3 fases i que giren entorn tres eixos principals: la millora en les infraestructures, la potenciació de la formació i divulgació de la mobilitat sostenible i les modificacions de les normatives de trànsit i a nivell urbanístic. A part, el document també contempla una última 4a fase, posterior, que permetria marcar les línies de les accions i activitats després dels 10 anys previstos pel pla.

El document s’ha elaborat de forma conjunta i participativa a través del procés Olot Pedala que, des del passat mes de febrer del 2021, ha portat a terme 19 accions tals com enquestes, sessions i reunions amb entitats vinculades amb la mobilitat territorial i el medi ambient; amb la salut mediambiental; relacionades amb l’educació; comerciants, autoescoles i associacions empresarials i entitats de joves, entre moltes altres.

També s’han portat a terme entrevistes i activitats diverses com una gimcana pedalada per la ciutat i tallers de mobilitat i educació viària. En total més de 1.100 persones han participat en aquest procés que ha permès detectar i marcar un conjunt de 10 reptes claus, a través dels quals es desprenen les 43 propostes; algunes d’elles ja en desenvolupament.

 

Els deu reptes clau establerts són:

  • Establir una xarxa ciclable bàsica a la ciutat
  • Compartir l’espai públic per disposar d’una ciutat 100% ciclable
  • Millorar la seguretat en l’aparcament de bicicletes i VMP
  • La bicicleta i el VMP inclusius
  • En bici i VMP a l’escola
  • En bici i VMP a la feina
  • La bicicleta com a element de lleure i turisme
  • La bicicleta com a element de desenvolupament social i econòmic
  • Integrar la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal en els instruments de planificació i gestió municipals
  • La governança i gestió del pla

 

Fases i gestió del pla

Les 43 accions s’han organitzat i prioritzat per fases i algunes d’elles ja s’han implementat com la creació de la primera línia de Bicibus d’Olot amb l’Escola Sant Roc d’Olot.

A part, també s’ha treballat en l’actualització de l’ordenança de mobilitat així com l’aposta per les bicicletes elèctriques com a vehicle de transport municipal. Algunes de les altres accions que se’n desprenen són l’ampliació de la xarxa ciclable a la ciutat, la promoció d’accés en bicicleta als edificis municipal si equipaments públics, la creació d’aparcaments de bicicletes i patinets segurs a l’interior de les escoles o incorporar formació sobre circulació i mobilitat al currículum escolar.

 

Inversió de 2,5 MEUR en 10 anys

Les accions determinades es desplegaran al llarg de les tres fases. La primera seria fins al 2023, la segona fase del 2024 al 2027 i, per últim, del 2028 al 2031. En aquest sentit, el pla preveu una inversió de 2,5 milions d’euros distribuïts de forma equitativa al llarg de 10 anys que és el termini previst per a la implementació de les accions previstes.

La gran majoria del pressupost (1,5 MEUR) es preveu destinar a ampliar la xarxa de carrils bici que passarà dels 9,4 quilòmetres actuals als 36 quilòmetres abans del 2031. A part, també es destinaria una part important a millores de senyalització i, la resta, per a accions de promoció i difusió. Paral·lelament, també s’ha inclòs un conjunt de 29 indicadors que permetran avaluar el seguiment, grau d’execució i eficàcia del pla.

 

| A través d'aquest enllaç podeu consultar i descarregar el Pla de foment de la mobilitat amb Bicicleta i Vehicles de Mobilitat Personal

 

Ajuntament d'Olot
© Ajuntament d'Olot - Passeig Ramon Guillamet, 2 - Tel. 972 27 91 01 Fax. 972 27 91 08 - 17800 OLOT - atenciociutadana@olot.cat