La Policia Municipal d’Olot realitza controls de motocicletes i ciclomotors per vetllar per la seguretat viària, controlar i sensibilitzar sobre els efectes negatius i perjudicials que genera el soroll d’aquests vehicles.
25 de maig de 2021
La convivència a l’espai públic es basa en el respecte de l’espai del vianant i la reducció dels impactes que mitjans de transport com els cotxes i motocicletes generen per a la ciutat. A part de l’emissió de contaminants i CO2, un altre dels elements més perjudicials del transport rodat és el soroll que generen les motocicletes i ciclomotors manipulats.
Amb la voluntat de detectar i reconduir aquestes situacions, des de la Policia Municipal d’Olot es porta a terme una campanya basada en controls aleatoris i periòdics diürns i nocturns per augmentar la seguretat a la ciutat i controlar els nivells de soroll que s’hi produeixen. La iniciativa també té per objectiu conscienciar i sensibilitzar sobre els efectes del soroll.
La campanya, impulsada pel Servei Català de Trànsit (SCT), es porta a terme un cop s’ha recuperat totalment la mobilitat i davant l’arribada del bon temps, dos factors que poden comportar un augment dels desplaçaments en ciclomotors i motocicleta i, en conseqüència, dels sorolls ocasionats pels vehicles manipulats i no homologats .
Així doncs, l’objectiu prioritari dels controls que es porten a terme aquests dies diverses vies d’Olot és sensibilitzar dels efectes que tenen les motocicletes en la contaminació acústica i la reducció del nombre de conductors que utilitzen les motos i ciclomotors amb el tub d’escapament no homologat.
Paral·lelament, es pretén conscienciar sobre la seguretat i la percepció del risc entre els motoristes, que enguany representen el 35% del total de víctimes mortals en accident de trànsit a la xarxa viària interurbana. Per això, a part de controlar tota la documentació dels conductors i els elements dels vehicles, la revisió que el tub d’escapament estigui homologat i no sigui ineficient, també es posa èmfasi en l’ús correcte del casc homologat com a element de seguretat passiva per part dels conductors i acompanyants, així com la prevenció d’aquelles conductes que posin en perill la seguretat viària com l’excés de velocitat, conduir sota els efectes de l’alcohol o altres drogues, les distraccions i altres conductes antireglamentàries. També es posa especial èmfasi en la necessitat d’anar correctament equipats per garantir la màxima protecció en cas d’accident.
Des d’inicis del 2021 i fins a mitjans de maig, 14 de les 40 víctimes mortals a les carreteres catalanes han estat motoristes. Aquesta xifra representa el 35% del total de morts aquest any. En comparació amb el mateix període de l’any passat, la xifra quasi s’ha triplicat. Pel que fa a les edats, la gran majoria dels conductors sinistrats es trobaven en la franja dels 35 a 44 anys i 4 de la de 45 a 54 anys.
El SCT considera prioritària la reducció de morts i ferits greus en aquest col·lectiu vulnerable de la mobilitat. En aquest sentit, ha posat en marxa recentment una nova campanya preventiva digital adreçada als motoristes anomenada “Arrisca’t a no córrer cap risc”. D’altra banda, actualment es realitzen altres accions preventives focalitzades en millorar la seguretat dels motoristes com el programa Formació 3.0, que ha tornat a les carreteres aquest mes de maig per setè any consecutiu i que es desplegarà arreu de Catalunya fins a l’octubre.